Stokmarknes i Vesterålen har fått et oppsiktsvekkende arkitektonisk signalbygg. MS «Finnmarken», som trafikerte norskekysten fra 1956 til det ble pensjonert i 1993 står nå i «glass og ramme» ved Hurtigrutemuseet.
I praksis er bygget en gigantisk monter rundt det 81,2 meter lange skipet, og vi tar neppe for hardt i når vi sier at det er det mest iøynefallende bygget som er oppført i vår nordligste landsdel siden Ishavskatedralen sto ferdig i Tromsdalen i 1965.
Det er Bodø-avdelingen til Protan Entreprenør AS har stått for den utfordrende jobben med å tekke tak og vegger med krevende vinkler, på oppdrag fra hovedentreprenør PEAB Bjørn Bygg AS. Museet er tegnet av LINK Arkitektur.
- De største utfordringene var på gavlvegger og fasade på de delene av bygningen som ligger inn mot skipets baug og hekk, forklarer prosjektleder Kent Ove Nilsen hos Protan Entreprenør AS i Bodø.
I disse delene av bygget er det isolert og tekket med et spesielt høyt krav til estetikk og finish. Vinkler og vridning på gavlveggene var en særskilt utfordring for taktekkerne fra Protan Entreprenør.
- Vridningen på fasadene gjør det ikke mulig å tekke vertikalt. Derfor måtte vi gjøre det horisontalt i stedet, og da jobber i praksis tyngdekraften mot oss i alle retninger. I tillegg var det tilnærmet umulig å etablere stillas på grunn av fasadens utforming, så vi måtte gjøre jobben fra lift, forklarer Nilsen.
Bodø-avdelingen i Protan Entreprenør AS har solid erfaring og ekspertise som kommer til syne i et prosjekt som dette. Teknisk krevende utfordringer blitt løst gjennom alle årstider – og med en pandemi på toppen av det hele. Oppstart var i januar 2020, og bygget sto ferdig i november samme år.
Det ligger i sakens natur, bokstavelig talt, at dette bygget må tåle en del vær og vind. Akkurat som hurtigruteskipene langs kysten får smake sjøsprøyt og nordavind, skal også Hurtigrutemuseet og det nye vernebygget stå imot et tidvis tøft polarklima. I Stokmarknes er det ikke uvanlig med orkan i kastene i løpet av året, så det stiller ekstra krav til innfestingen av takbelegg. På dette prosjektet er det benyttet cirka 32.000 festemidler – til sammenlikning ville et normalt bygg på tilsvarende størrelse og med flatt tak trengt cirka 20.000 festemidler.
- Været i seg selv er en utfordringer på prosjekter som dette. Når vi jobber på bygg med denne typen beliggenhet, nede ved sjøkanten i Vesterålen, så begrenser langtidsvarselet seg omtrent til det du ser ut fjorden når du snur deg. Forholdene skifter veldig fort, forklarer Nilsen.
- Å legge tak på et slikt oppsiktsvekkende og spesielt bygg er kanskje noe av det vanskeligste en taktekker kan bli satt til å gjøre. Hvordan har de selv opplevd jobben?
- Når tekkerne står midt oppi dette, med utfordringene på vær, fremdrift og teknisk løsninger er det ganske krevende. Men når vi får det til, så er det selvsagt også artig. Det er noe man kan være stolt av ha vært med på, sier Protan Entreprenørs prosjektleder Kent Ove Nilsen.
Takmembranen som er benyttet til tak og fasade er den helt hvite, lakkerte CoolRoof-varianten av Protan SE 1,6. Dette er et PVC-takbelegg som sveises miljøvennlig og utslippsfritt med varmluft. Fordi takbelegget er lakkert, er det også mer motstandsdyktig mot ytre påvirkning og vil holde bedre på hvitfargen. Inkludert sideveggene ble det benyttet totalt cirka 4500 kvadratmeter med miljøvennlige takprodukter fra Protan AS.